Thursday, May 5, 2016

Cenzura medija pred Ustavnim sudom

Institut za vladavinu prava (IVP) podnio je Ustavnom sudu Crne Gore inicijativu za ocjenu ustavnosti odredbe Zakona o medijima koja tretira cenzuru medija na način suprotan Ustavu Crne Gore, a koja se pogrešno tumačila i od strane domaćih sudova u dosadašnjoj praksi.

Institut je u inicijativi Ustavnom sudu naveo da je Zakonom o medijima propisano da može doći do zabrane distribucije objavljenog programskog sadržaja medija kada medij krši zajamčene slobode i prava građanina, iako Ustav nije propisao ovakav osnov.

Ustav Crne Gore je propisao četiri osnova[1] zbog kojih sud može spriječiti širenje informacija i ideja putem sredstava javnog obavještavanja među kojima nema osnova koji stoji u Zakonu o medijima, što znači da je taj osnov neustavan.

U dosadašnjoj praksi domaći sudovi su pogrešno tumačili pojam cenzure medija. Sudovi su smatrali da je cenzura samo kada se zabrani puštanje u javnost određenog medijskog sadržaja, iako je cenzura i kada se “povuče” već objavljeni medijski sadržaj.

Tako je Apelacioni sud Crne Gore u jednom slučaju smatrao da nije došlo do cenzure jer je cenzuru tumačio kao prethodni zvanični pregled stvari za objavljivanje radi odobrenja ili zabrane štampanja i puštanja u javnost” što je uže tumačenje cenzure, koju nauka definiše kao  preventivnu cenzuru. Međutim, nauka pored preventivne poznaje i suspenzivnu cenzuru, odnosno “kada se autor sadržaja stavlja pod udar zakona zbog objavljenog materijala”  kakva je cenzura propisana u Zakonu o medijima.

Time što je Apelacioni sud Crne Gore cenzuru tumačio samo kao preventivnu, ne uzimajući u obzir da postoji i suspenzivna cenzura, nije primijenio ustavnu normu koja dozvoljava cenzuru samo u četiri slučaja, među kojima nema onog koji je propisan Zakonom o medijima.

Institut za vladavinu prava podsjeća da je Zakon o medijima donijet 2002. godine, a Ustav Crne Gore pet godina kasnije, a da Zakon o medijima do danas nije usklađen sa Ustavom, što je dovelo do toga da u pravnom sistemu Crne Gore postoji norma nesaglasna sa Ustavom.

IVP je u inicijativi Ustavnom sudu detaljno obrazložio neusklađenost Ustava i odredbe u Zakonu o medijima, ukazao na dosadašnju praksu i tumačenje Ustava i Zakona o medijima od strane sudova i Državnog tužilaštva, kao i na pojam cenzure tumačen od strane nauke u radovima profesora univerziteta.

Institut za vladavinu prava se nada da će Ustavni sud pokrenuti postupak kako bi osnov zabrane objavljenog programskog sadržaja medija koji je propisan Zakonom o medijima proglasio neustavnim, jer nije u skladu sa Ustavom Crne Gore.

Stručni tim Instituta za vladavinu prava



[1] Nadležni sud može spriječiti širenje informacija i ideja putem sredstava javnog obavještavanja samo ako je to neophodno radi: sprječavanja pozivanja na nasilno rušenje Ustavom utvrđenog poretka; očuvanja teritorijalnog integriteta Crne Gore; sprječavanja propagiranja rata ili podstrekavanja na nasilje ili vršenje krivičnog djela; sprječavanja propagiranja rasne, nacionalne i vjerske mržnje ili diskriminacije. (član 50 Ustava Crne Gore)

No comments:

Post a Comment