Institut
za vladavinu prava (IVP) podnio je Ustavnom sudu Crne Gore inicijativu za
ocjenu ustavnosti odredbe Zakona o medijima koja tretira cenzuru medija na
način suprotan Ustavu Crne Gore, a koja se pogrešno tumačila i od strane domaćih
sudova u dosadašnjoj praksi.
Institut je
u inicijativi Ustavnom sudu naveo da je Zakonom o medijima propisano da može
doći do zabrane distribucije objavljenog programskog sadržaja medija kada medij
krši zajamčene slobode i prava građanina, iako Ustav nije propisao ovakav
osnov.
Ustav
Crne Gore je propisao četiri osnova[1]
zbog kojih sud može spriječiti širenje informacija i ideja putem sredstava
javnog obavještavanja među kojima nema osnova koji stoji u Zakonu o medijima, što znači da je taj osnov neustavan.
U
dosadašnjoj praksi domaći sudovi su pogrešno tumačili pojam cenzure medija. Sudovi su
smatrali da je cenzura samo kada se zabrani puštanje u javnost određenog
medijskog sadržaja, iako je cenzura i kada se “povuče” već objavljeni medijski
sadržaj.
Tako
je Apelacioni sud Crne Gore u jednom slučaju smatrao da nije došlo do cenzure
jer je cenzuru tumačio kao “prethodni zvanični pregled stvari za objavljivanje radi odobrenja
ili zabrane štampanja i puštanja u javnost” što je uže tumačenje cenzure,
koju nauka definiše kao preventivnu cenzuru. Međutim, nauka
pored preventivne poznaje i suspenzivnu
cenzuru, odnosno “kada se autor
sadržaja stavlja pod udar zakona zbog objavljenog materijala” kakva je cenzura propisana u Zakonu o medijima.
Time
što je Apelacioni sud Crne Gore cenzuru tumačio samo kao preventivnu, ne
uzimajući u obzir da postoji i suspenzivna cenzura, nije primijenio ustavnu
normu koja dozvoljava cenzuru samo u četiri slučaja, među kojima nema onog koji
je propisan Zakonom o medijima.
Institut
za vladavinu prava podsjeća da je Zakon o medijima donijet 2002. godine, a
Ustav Crne Gore pet godina kasnije, a da Zakon o medijima do danas nije
usklađen sa Ustavom, što je dovelo do toga da u pravnom sistemu Crne Gore
postoji norma nesaglasna sa Ustavom.
IVP je u
inicijativi Ustavnom sudu detaljno obrazložio neusklađenost Ustava i odredbe u
Zakonu o medijima, ukazao na dosadašnju praksu i tumačenje Ustava i Zakona o
medijima od strane sudova i Državnog tužilaštva, kao i na pojam cenzure tumačen
od strane nauke u radovima profesora univerziteta.
Institut
za vladavinu prava se nada da će Ustavni sud pokrenuti postupak kako bi osnov
zabrane objavljenog programskog sadržaja medija koji je propisan Zakonom o
medijima proglasio neustavnim, jer nije u skladu sa Ustavom Crne Gore.
Stručni
tim Instituta za vladavinu prava
[1] Nadležni sud može spriječiti
širenje informacija i ideja putem sredstava javnog obavještavanja samo ako je
to neophodno radi: sprječavanja pozivanja na nasilno rušenje Ustavom utvrđenog
poretka; očuvanja teritorijalnog integriteta Crne Gore; sprječavanja
propagiranja rata ili podstrekavanja na nasilje ili vršenje krivičnog djela;
sprječavanja propagiranja rasne, nacionalne i vjerske mržnje ili diskriminacije.
(član 50 Ustava Crne Gore)
No comments:
Post a Comment