Tuesday, June 7, 2016

Profesori podržavaju jačanje discipline u školama

Institut za vladavinu prava (IVP) primio je veliki broj pisama podrške prosvjetnih radnika nakon što je pokrenuo inicijativu da se ocjena iz vladanja računa u opšti uspjeh učenika, kao odgovor na sve veći stepen neprimjerenog ponašanja u školama, koji nerijetko uključuje i nasilje.

IVP je uputio inicijativu za izmjenu obrazovnih zakona ministru prosvjete Predragu Boškoviću i članovima skupštinskog Odbora za prosvjetu, sa predlogom da se opšti uspjeh učenika ocjenjuje kao i do sada- na osnovu prosjeka ocjena iz svih nastavnih predmeta, plus ocjene iz vladanja.

Posebno ohrabruje činjenica da su Institutu pružili podršku profesori sa višedecenijskim stažom, među kojima su i oni koji su ranije učestvovali u izradi obrazovnih propisa, programa, strategija i akcionih planova.

Prema predlogu koji je IVP uputio nadležnima, ocjena iz vladanja do petog razreda osnovne škole bila bi opisna i ne bi uticala na opšti uspjeh učenika, dok bi ocjena iz vladanja bila brojčana i uticala bi na opšti uspjeh učenika od šestog do devetog razreda osnovne, kao i u svim razredima srednje škole.

IVP napominje da nastavnici ne prijavljuju nasilje jer se boje da će ih smatrati nesposobnima da uspostave disciplinu i vode čas, dok direktori ne prijavljuju slučajeve jer strahuju da će ugroziti ugled škole.

Loše ponašanje je postalo uobičajena smetnja prilikom održavanja nastave, sa kojim i profesori sa visokim stepenom autoriteta teško izlaze na kraj.

Sve više smo svjedoci da ne samo djeca, već i roditelji “jure” za ocjenama iz nastavnih predmeta, dok se zanemaruje pitanje vaspitanja, odnosno vladanja učenika.  Na taj način smo i došli u situaciju da se u školama javljaju slučajevi poput nedavnog kada je srednjoškolac izbo nožem svog druga (Srednja mješovita škola “Vuksan Đukić” u Mojkovcu) ili tzv. video seks skandal (Gimnazija “Slobodan Škerović” u Podgorici). Ovaj i slični slučajevi su poziv da se otvori pitanje discipline u školama i adekvatnog odgovora obrazovnog sistema.

IVP upozorava da postojeće vaspitne mjere (opomena, ukor) ne utiču na status učenika, pa tako učenik može da bude ocijenjen iz vladanja ocjenom nedovoljan (1) a da to nema nikakvog uticaja na njegov uspjeh, što ohrabruje učenike da nastave sa neprimjerenim ponašanjem.

Ovo nije samo problem koji stvara probleme profesorima, već i onim mirnim učenicima, koji su u školu došli kako bi učili. Nemirni učenici ističu sebe zanemarivanjem autoriteta i stvaranjem neugodnih situacija, korišćenjem mobilnih telefona, nenošenjem predmeta za rad i sličnim otporima.

Ova inicijativa je važna jer smo sada u situaciji da se zanemaruje vaspitna funkcija škole kao institucije društva, a dio nastavnog kadra se prije svega fokusira na segment obrazovanja. Dodatno, često se od strane profesora neadekvatno sankcioniše učenikovo neprihvatljivo ponašanje, na primjer, smanjenjem ocjene iz svog predmeta.

Stotine, pa i hiljade izostanaka, opravdanih i neopravdanih, koji se pojavljuju u pojedinim školama govore o tome da je pitanje discipline stavljeno u zapećak u odnosu na uspjeh učenika u nastavnim predmetima, što je rezultiralo da škole izgube vaspitnu funkciju, bez koje se ne može kvalitetno ostvariti ni obrazovna.

IVP napominje da bi uvođenjem uračunavanja ocjene iz vladanja u opšti uspjeh učenika došlo do toga da odjeljensko vijeće formira ocjenu iz vladanja na osnovu cjelokupnog učenikovog ponašanja, što bi uključilo i izrečene vaspitne mjere, broj neopravdanih izostanaka, itd.


Stručni tim Instituta za vladavinu prava

No comments:

Post a Comment