Institut za
vladavinu prava (IVP) primio je veliki broj pisama podrške prosvjetnih radnika
nakon što je pokrenuo inicijativu da se ocjena iz vladanja računa u opšti uspjeh
učenika, kao odgovor na sve veći stepen neprimjerenog ponašanja u školama, koji
nerijetko uključuje i nasilje.
IVP
je uputio inicijativu za izmjenu obrazovnih zakona ministru prosvjete Predragu
Boškoviću i članovima skupštinskog Odbora za prosvjetu, sa predlogom da se opšti uspjeh učenika ocjenjuje kao i do
sada- na osnovu prosjeka ocjena iz svih nastavnih predmeta, plus ocjene iz
vladanja.
Posebno
ohrabruje činjenica da su Institutu pružili podršku profesori sa
višedecenijskim stažom, među kojima su i oni koji su ranije učestvovali u
izradi obrazovnih propisa, programa, strategija i akcionih planova.
Prema predlogu koji je IVP uputio nadležnima,
ocjena iz vladanja do petog razreda osnovne škole bila bi opisna i ne bi
uticala na opšti uspjeh učenika, dok bi ocjena iz vladanja bila brojčana i uticala
bi na opšti uspjeh učenika od šestog do devetog razreda osnovne, kao i u svim
razredima srednje škole.
IVP
napominje da nastavnici ne prijavljuju nasilje jer se boje da će ih smatrati
nesposobnima da uspostave disciplinu i vode čas, dok direktori ne prijavljuju
slučajeve jer strahuju da će ugroziti ugled škole.
Loše
ponašanje je postalo uobičajena smetnja prilikom održavanja nastave, sa kojim i
profesori sa visokim stepenom autoriteta teško izlaze na kraj.
Sve
više smo svjedoci da ne samo djeca, već i roditelji “jure” za ocjenama iz
nastavnih predmeta, dok se zanemaruje pitanje vaspitanja, odnosno vladanja
učenika. Na taj način smo i došli u
situaciju da se u školama javljaju slučajevi poput nedavnog kada je
srednjoškolac izbo nožem svog druga (Srednja mješovita škola “Vuksan Đukić” u
Mojkovcu) ili tzv. video seks skandal (Gimnazija “Slobodan Škerović” u
Podgorici). Ovaj i slični slučajevi su poziv da se otvori pitanje discipline u
školama i adekvatnog odgovora obrazovnog sistema.
IVP
upozorava da postojeće vaspitne mjere (opomena, ukor) ne utiču na status
učenika, pa tako učenik može da bude ocijenjen iz vladanja ocjenom nedovoljan
(1) a da to nema nikakvog uticaja na njegov uspjeh, što ohrabruje učenike da
nastave sa neprimjerenim ponašanjem.
Ovo nije
samo problem koji stvara probleme profesorima, već i onim mirnim učenicima,
koji su u školu došli kako bi učili. Nemirni učenici ističu sebe zanemarivanjem
autoriteta i stvaranjem neugodnih situacija, korišćenjem mobilnih telefona,
nenošenjem predmeta za rad i sličnim otporima.
Ova
inicijativa je važna jer smo sada u situaciji da se zanemaruje vaspitna funkcija škole kao institucije društva, a dio
nastavnog kadra se prije svega fokusira na segment obrazovanja. Dodatno, često
se od strane profesora neadekvatno sankcioniše učenikovo neprihvatljivo
ponašanje, na primjer, smanjenjem ocjene iz svog predmeta.
Stotine, pa i hiljade izostanaka,
opravdanih i neopravdanih, koji se pojavljuju u pojedinim školama govore o tome
da je pitanje discipline stavljeno u zapećak u odnosu na uspjeh učenika u
nastavnim predmetima, što je rezultiralo
da škole izgube vaspitnu funkciju, bez koje se ne može kvalitetno ostvariti ni
obrazovna.
IVP
napominje da bi uvođenjem uračunavanja ocjene iz vladanja u opšti uspjeh učenika
došlo do toga da odjeljensko vijeće formira ocjenu iz vladanja na osnovu
cjelokupnog učenikovog ponašanja, što bi uključilo i izrečene vaspitne mjere,
broj neopravdanih izostanaka, itd.
Stručni
tim Instituta za vladavinu prava
No comments:
Post a Comment