Institut za
vladavinu prava (IVP) je sproveo analizu o unaprijeđenju nastavnika u viša
zvanja u obrazovnom sistemu Crne Gore sa zaključkom da je neophodno transparentnije
sprovoditi taj postupak i sa širim krugom predlagača.
Sistem viših zvanja predviđa
četiri stepena u koja nastavnici mogu napredovati: nastavnik-mentor,
nastavnik-savjetnik, nastavnik- viši savjetnik i nastavnik- istraživač.
Dok je u
2015. Ministarstvo prosvjete unaprijedilo tek 17 nastavnika u viša zvanja, u
2016. je unaprijeđeno 120 nastavnika.
U 2016. u predškolskim ustanovama u Crnoj
Gori je unaprijeđeno 27 nastavnika, u osnovnim školama 52 nastavnika, a u
srednjim stručnim školama i gimnazijama 41 nastavnik.
U 2016. u
zvanje nastavnik- mentor unaprijeđeno je 65 nastavnika, u zvanje nastavnik-
savjetnik 26 nastavnika, u zvanje nastavnik- viši savjetnik 23 nastavnika i u
zvanje nastavnik- istraživač sedmoro nastavnika.
Najviše
unaprijeđenih nastavnika u 2016. je sa teritorije opštine Nikšić, njih 28,
odnosno 23% od ukupnog broja unaprijeđenih nastavnika.
Zabrinjavajuć
je podatak da je sa teritorije Podgorice, koja broji najviše prosvjetnih
radnika, unaprijeđeno tek šesnaestoro nastavnika, odnosno tek 13% od ukupnog
broja unaprijeđenih.
U Cetinju je unaprijeđeno 16 nastavnika, u
Baru 12, u Beranama 11, u Bijelom Polju 10, u Rožajama 5, u Tivtu 4, u Herceg
Novom, Danilovgradu i Budvi po tri nastavnika, u Bijeloj, Mojkovcu i Ulcinju po
2 nastavnika, u Plavu, Plužinama i Kolašinu po jedan nastavnik.
IVP smatra
da je neophodno proširiti krug onih koji mogu predlagati nastavnike u viša
zvanja, pa pored nastavničkog i
stručnog vijeća, direktora i nastavnika, da to mogu da budu savjet roditelja,
profesionalna udruženja nastavnika, kao i njihovi aktivi.
Dodjeljivanje
viših zvanja nastavnicima ima za cilj da podstakne profesionalni razvoj
nastavnika i da rad najboljih nastavnika bude prepoznat i priznat. Time se
podstiče i unapređuje kvalitet vaspitno- obrazovnog rada u školskom sistemu.
Preporuka
IVP-a je da je neophodno objaviti izvještaj sa pojedinačnim obrazloženjem za
svakog nastavnika koji je unaprijeđen kako bi procedura unaprijeđenja bila
transparentna a javnost bila sigurna da se unaprijeđenje vrši po unaprijed
utvrđenim pravilima.
No comments:
Post a Comment